De ideeΓ«n voor onze citytrip naar Parijs begonnen vorig jaar. De meiden wilden dolgraag de Eiffeltoren in het echt zien, shoppen in Parijs, macarons, stokbrood en croissants eten etc etc. Afgelopen februari werd Michael 50 jaar en dit was een perfecte gelegenheid om de citytrip naar Parijs te plannen!

Met de trein naar Parijs

Toen ik Mike de keuze liet tussen de auto of trein naar Parijs werd het de Thalys. Hij rijdt vele kilometers per jaar, maar in Parijs moet je niet willen autorijden. De trein is heel relaxed en vanuit Rotterdam ben je binnen drie uur in Parijs. Kaarten voor de Thalys kan je drie maanden van tevoren boeken en als je op tijd bent, scheelt je dit veel geld. Wij waren met z’n viertjes 264 euro kwijt voor een retour (dit had trouwens goedkoper gekund als we inderdaad 3 maanden van tevoren hadden geboekt). We reisden vanaf Rotterdam centraal station en de auto parkeerden we in Q-park Weena. Hier had ik van tevoren een plekje gereserveerd. Vanuit hier loop je binnen 5 minuten het centraal station in.

de eiffeltoren parijs

Het vervoer in Parijs

Bij aankomst kochten we op Gare du Nord een metrokaartje van Paris Visite voor zone 1-3. Voor ons vieren waren we 79,90 kwijt voor 3 dagen. Hiermee kan je onbeperkt met de metro, bus etc. reizen. De laatste dag hebben we losse kaartjes gekocht. Een ritje kost 1,90 per persoon.

Het reizen in Parijs met openbaar vervoer werkt erg goed. Via google maps (werkte beter dan de app Next Stop Paris) kan je precies zien welke metro je moet hebben, welke richting en waar je eruit moet stappen. In de metro zelf staat ook de metrolijn aangegeven met alle stops, dus dit kan haast niet fout gaan. En gaat het wel mis, dan ga je gewoon terug.

Let op: Je komt in Parijs aan op Gare du Nord en hier lopen ontzettend veel zakkenrollers. Ze houden alles en iedereen in de gaten en communiceren met elkaar dus wees gewaarschuwd. Wij hebben er weinig last van gehad, maar ik hield m’n tas onder m’n arm geklemd en Mike lette ook goed op. Een man erbij helpt sowieso wel om de boefjes op afstand te houden.

Ons hotel / appartement in Parijs

Ik wilde graag een accomodatie waarbij we met elkaar op 1 kamer konden verblijven. Ook moest het er een beetje normaal uitzien, het liefst een beetje ruim, enigszins centraal gelegen en ik had geen zin om de hoofdprijs te betalen. Nou, dat was een hele uitdaging ;). Ik heb meerdere avonden het internet afgestruind en kwam uiteindelijk terecht bij YAYS Paris Eiffel. Op 15 minuten loopafstand van de Eiffeltoren en dichtbij verschillende metrostations. Groot is het appartement niet echt, maar de locatie was top! Er zit een keukentje in, de douche was heerlijk en in de buurt vind je diverse bakkers, koffietentjes en een supermarkt. Ideaal dus!

Onze eerste dag in Parijs

We hadden wat vertraging in Brussel dus uiteindelijk waren we pas eind van de middag in ons hotel. Mijn idee was om een tuktuk te pakken om de stad wat te verkennen maar het was 40 graden dus we waren redelijk oververhit. De meiden moesten ook ff bijkomen van de drukte en gekte in de metro dus we zijn alleen even naar TrocadΓ©ro gegaan. Hier heb je een prachtig uitzicht op de Eiffeltoren en kon je een frisse duik nemen of je laten besproeien door de fonteinen. Daarna hebben we afgesproken met Marije (wij maakten samen deze interieurcursus) en haar vriend want zij waren stomtoevallig ook in Parijs. Het werd een gezellige avond met wijn en hapjes.

selfiespot eiffeltoren parijs

Highlights afvinken in Parijs

Dag twee begon met een bezoek aan de Eiffeltoren en natuurlijk gingen we die beklimmen! Ik had in Nederland al kaartjes gekocht om de rijen te omzeilen. Dit zou ik ook echt aanraden want je weet nooit hoe druk het is. Wees er echter wel op tijd bij. Ik dacht twee weken van tevoren nog even kaartjes te kopen, maar dat kwam me duur te staan. Via de officiΓ«le site van de Eiffeltoren zouden we voor nog geen 30 euro op de tweede verdieping staan. Die kaarten waren echter uitverkocht dus kocht ik onze kaarten bij Getyourguide.nl. Schrik niet, ik heb 180 euro betaald voor ons vieren… En nope, goedkoper waren ze op dat moment niet meer te vinden. We gingen met de lift naar de tweede verdieping dus niet eens naar de top, maar ik vond het ff genoeg zo. We gaan nog wel een keer terug en dan boeken we op tijd op de officiΓ«le site ;).

de eiffeltoren selfie

Het was wel echt een fantastische ervaring en wat mij betreft een must do als je naar Parijs gaat. Wij gingen zondagochtend vroeg, rond 9 uur en het was op de Eiffeltoren zelf niet eens zo druk. We konden rustig omhoog en rondkijken op de eerste en tweede verdieping. We hebben er koffie met een broodje gegeten. Erg lekker en prima te doen.

Het weer was behoorlijk omgeslagen en aangezien we alleen maar zomerkleding mee hadden, gingen we op zoek naar een Zara om wat truien te kopen. We liepen naar Galerie Lafayette en tegenover zit een winkelcentrum met onder andere de Zara, H&M etc. Ook de bekende macarons van La DurΓ©e kwamen we tegen en die moesten we natuurlijk proeven. Smullen!

Tip: Galerie Lafayette heeft een dakterras die je kan bezoeken.

Nadat we de tassen hadden gedropt in ons appartement vertrokken we met de metro naar de Notre Dame. Alleen even langs gelopen, de Seine over en vervolgens de wijk Le Marais in. Hier hebben we niet heel veel bekeken (meiden hadden er weinig zin in) dus liepen we door naar het Louvre via Rue de Rivoli (een enorm lange winkelstraat). We zijn het Loevre niet in geweest, maar het plein was al enorm indrukwekkend. De mooie glazen driehoek en het enorme plein welke doorloopt in de Jardin des Tuileries. Een inmense tuin om heerlijk doorheen te slenteren, bij de fontein te zitten of onder een boom te picknicken.

Inmiddels stonden er 21.000 stapjes op de teller en waren we allemaal behoorlijk gaar. Bijkomen in het appartement dus! ‘s Avonds zijn we uit eten gegaan in een restaurantje om de hoek van het hotel.

Dag drie in Parijs

We begonnen de dag met een bezoek aan de schilderswijk Montmartre met als hoogtepunt de prachtige Sacre Coeur. Deze moet je ook echt gezien hebben! Ik zou dit aan het begin van de dag plannen aangezien je best wat trappen moet beklimmen om boven te komen. Er gaat overigens ook een gondel mocht je de trappen niet zelf willen beklimmen. Je hebt hier een heel mooi uitzicht over de stad en je kan de Sacre Coeur gratis aan de binnenkant bekijken.

tips en hotspots parijs

Je kan naast de Sacre Coeur een treintje pakken door de wijk heen wat wellicht leuk is met kleine kinderen.

citytrip parijs met kinderentips

Het was inmiddels lunchtijd en ik had als tip Pink Mamma doorgekregen. We hadden wel zin in een pizzaatje dus we gingen erheen, maar we werden teleurgesteld. Het restaurant zag er behoorlijk uitgeleefd uit. Ook het eten viel tegen. Erg jammer, maar wat ons betreft kan je deze hotspot dus overslaan.

We namen de metro naar de Arc de Triomphe. Wat een fantastisch bouwwerk is dat toch. Via een “tunnel” loop je onder de weg door en kan je ‘m van dichtbij bekijken. Ook kan je erop klimmen. De kaartjes koop je ter plekke.

citytrip parijs tips

De Arc de Triomphe staat aan het begin van de Champs ElysΓ©es waar je diverse luxe designerwinkels vindt, maar ook de Zara, Nike store etc. Leuk om doorheen te slenteren.

citytrip parijs 3 dagen

‘s Avonds gingen we naar 2 “selfiespots” voor de Eiffeltoren. Als eerste liepen we naar Avenue de Camoens. Je staat hier op een balkon, tussen een paar mooie gevels en bomen waar je een heerlijke Eiffeltoren-selfie kan maken.

Vervolgens liepen we naar CafΓ© Castel welke vlakbij de Eiffeltoren gelegen is en je de iron lady in vol ornaat op de foto kan zetten met jezelf erbij!

eiffeltoren selfie hotspot

‘s Avonds wordt de Eiffeltoren verlicht en dat wilden we natuurlijk meemaken. Als het goed is, is er vanaf 21 uur ieder heel uur een lasershow, alleen op de avond dat wij er waren, hebben we ‘m helaas niet gezien. De verlichtte Eiffeltoren was echter ook al erg mooi.

verlichtte eiffeltoren

Met de tuktuk door Parijs

Alweer de laatste dag brak aan! Een ritje met de tuktuk stond hoog op het favorietenlijstje dus dat gingen we doen. De koffertjes gingen mee want die konden niet in het hotel blijven. Wel op een andere locatie van het hotel, maar dan blijf je op en neer reizen, dus we namen ze gewoon mee de stad in. Ging ook prima trouwens.

tuktuk parijs

De tuktuks vind je bij Place de la Concorde. Wij hadden niet gereserveerd dus het was een gokje of er 1 beschikbaar was. Na een kwartiertje kwam er 1 aan, yess! De prijs was 90 euro voor drie kwartier en je mocht zelf beslissen of je weer op deze plek wilde uitstappen of ergens anders. De chauffeur verzon een leuke route en hierdoor hebben we nog het een en ander gezien waar we zelf nog niet aan toegekomen waren. Een volgend tripje naar Parijs wil ik dus zeker de OpΓ©ra zien en het Palais Royal bezoeken. Volgens de chauf is de OpΓ©ra echt een must see! Ook de Place VendΓ΄me en de straten eromheen zijn heerlijk om doorheen te slenteren.

Wij vonden de rit met de tuktuk ontzettend leuk om te doen dus echt een aanrader!

palace de vendome

Om 14:25 uur vertrok de Thalys en kwam er een einde aan ons heerlijke lange weekend in Parijs. We hebben ontzettend genoten met elkaar! Wissel het bekijken van de mooie gebouwen (oude gebouwen in de ogen van de kinderen πŸ˜‰ af met shoppen, een ijsje etc en dan heeft iedereen een topweekend!

Meer beelden van onze citytrip vind je trouwens in m’n storie highlights op Instagram.

Hou jij van reizen en kan je nog wel wat tips gebruiken over een zonnige vakantie in oktober? Bekijk dan de blog van EsmΓ©e Lifestyle over warme landen in oktober.

Liefs, Judith

Tip: Wil je niks missen en altijd up to date zijn? Schrijf je dan nu in en je wordt regelmatig op de hoogte gehouden van interieurtips, hotspots, nieuwste trends etc.:

citytrip met kinderen parijs

Vorig artikelVouwgordijnen op maat in onze keuken
Volgend artikelHoe maak je heel eenvoudig een stop motion filmpje

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.